Webbutiker och modebloggar

Webbutiker och modebloggar
Dessa två fenomen var fullständigt okända för bara 15 år sedan. Nog fanns Internet för 15 år sedan och en del kanske hade hört talas om att man kunde handla saker över nätet – men nästan ingen vågade göra det. Trots att det helt enkelt handlade om en postorderkatalog upplagd på internet så kändes det nytt, konstigt och skrämmande. Efter ett par år lossnade det lite grann men gick åter bakåt i och med att IT-bubblan sprack. Det blev för stort för snabbt. Världen var fortfarande inte redo att handla på nätet. År 2000 var för tidigt. Och fortfarande var ordet blogg något som kanske existerade men som inte kallades så. År 2000 var det typ Carl Bildt och några nördar till som hade en blogg.
Men någonstans mellan 2000 och 2010 kom revolutionen för både internethandel och bloggandet. Idag är det den naturligaste sak i världen att köpa saker på nätet. Till och med kläder där du inte kan prova kläderna förrän du fått hem dem. Men med full bytesrätt har branschen skapat en trygghet för slutkonsumenten. Bloggandet är något som blivit absurt stort med åren och i stort sett varenda datoranvändande Svensk har idag en egen blogg och berättar om sin vardag.
Modebloggare blev ett fenomen i mitten av 2000-talet med namn som Ebba von Sydow och Blondinbella i spetsen. Därefter kom det många efterföljare även på det området.
Det senaste steget i denna internetevolution är att kombinera webbutiker med blogg. I detta sammanhang handlar det om att driva en modeblogg där man skriver om kläder man tycker är snygga och sedan köpa in kvantiteter av dem för att kunna sälja vidare i en webbutik. En modebloggerska som gjort på detta sätt är Sofia på www.femalefashion.se. En av entreprenörerna i det nya företagssverige. Läs mer om Vila online här

No related posts.